Wijzing...

Vind inspiratie op mijn webblog

Actuele ontwikkelingen, nieuwe gadgets, slimme tips om het maximale te halen uit je Office, nieuwe trainingen: laat je inspireren én blijf op de hoogte via mijn blog.

Weblog van Roel Peeters

Samenwerken in hetzelfde document

Iedereen weet het of heeft er al eens van gehoord: in de Cloud kun je tegelijkertijd met meerdere personen in een document werken. Dat is voor veel (jonge) mensen heel normaal, voor anderen een spannende drempel en voor velen een discussie waard.

Onenote een overzicht

Aan een zakenreis, presentatie, teamuitje of evenement gaat een boel voorbereiding en planning vooraf. Wat betreft het verzamelen van al die informatie heeft Microsoft al heel lang een programma: OneNote. Informatie komt van alle kanten en op onverwachte momenten. Je moet het dus ook op ieder moment en op iedere plaats kunnen verzamelen. Met OneNote op je pc, laptop, tablet en smartphone lukt dit.

Maak een vragenlijstje met 'Forms' in Office 365

Er zijn tal van programma's waarmee je een vragenlijstje of enquête kunt maken. SurveyMonkey en Survio.com schieten mij als eerste te binnen. En met een privé Microsoft account kun je het snel en gratis doen via OneDrive. Het lijstje kun je met iedereen delen en je krijgt de resultaten in Excel.

Maar als je werkt in een Office 365 omgeving dan zit daar standaard het programma ‘Forms’ in. In dit artikel leg ik je uit hoe je vragenlijstjes maakt met 'Forms'.

Versiebeheer in OneNote

Ik schreef al wat artikelen over dit steeds populairder wordend Microsoft speeltje. En wie al eens met OneNote te maken kreeg weet meestal ook wel dat je prima met z`n allen kunt samenwerken in dit uitgebreide notitieblok. Maar hoe je kunt zien of er iets is gewijzigd, wat er dan is veranderd en door wie? Dat is nog onbekend terrein merk ik.

Verschil tussen OneDrive en OneDrive

Verwarring, vragen en onjuiste informatie. Dat merk ik op de werkvloer als het gaat over OneDrive. En er zijn blijkbaar twee soorten OneDrives. En wat is dan het verschil? En hoe werkt het? En voortdurend wijzigt de werking er van. En hoe zit dat nu eigenlijk met het synchroniseren van bestanden met de OneDrive Cloud? Je kunt er heel veel over lezen. Maar het gekke is dat er blijkbaar eerst een algemeen verhaal nodig is voordat mensen de essentie van OneDrive te pakken krijgen. Uit die behoefte ontstond dit artikel. Op dit moment met up-todate informatie maar voor hoelang.

Hoe werken in een browser

Je surf op het internet via een browser. En het werken in internetsites wordt steeds populairder. Daarom is je keuze voor een browser belangrijk en het kunnen werken er in ook. We sommen de belangrijkste op en geven een aantal argumenten. Maar uiteindelijk kies je gewoon zelf.

Maak een actielijst in Excel

Heb je ook de ervaring dat notulen weinig of niet worden gelezen? En merk je dan ook dat acties uit voorgaande vergaderingen niet of te laat zijn opgevolgd? Dat komt omdat het lastig is om taken in het oog te houden als zij verstopt zitten in meerdere notulen. Mensen zijn gebaat bij een overzicht van hun todo`s. Een dergelijk overzicht kun je in tabelvorm onderin je notulen toevoeg maar efficiënter is het om dit te doen in een aparte Excellijst. Ik had er al eens eerder over in een artikel over de ‘BAL’, de actie-besluitenlijst. In dit artikel vertel ik hoe je een actielijst in Excel maakt. Een minicursus Excel, zeg maar, met als resultaat een werkbare actielijst voor alle deelnemers aan de vergadering.

SharePoint Online

SharePoint is hét Microsoft platform bij uitstek om mensen digitaal bij elkaar te brengen en efficiënt online te laten samenwerken. Het is onderdeel van Office 365 en in die combinatie bevat het alles wat je nodig hebt voor een online werkplek.

Ik kan je helpen met SharePoint

Contact

Ik sta open voor uitdagingen, groot of klein!

06 - 271 614 05

E-mail: info@roelpeeters.nl (je kunt ook het contactformulier gebruiken)