Wijzing...

Vind inspiratie op mijn webblog

Actuele ontwikkelingen, nieuwe gadgets, slimme tips om het maximale te halen uit je Office, nieuwe trainingen: laat je inspireren én blijf op de hoogte via mijn blog.

Weblog van Roel Peeters

Versiebeheer in OneNote

Ik schreef al wat artikelen over dit steeds populairder wordend Microsoft speeltje. En wie al eens met OneNote te maken kreeg weet meestal ook wel dat je prima met z`n allen kunt samenwerken in dit uitgebreide notitieblok. Maar hoe je kunt zien of er iets is gewijzigd, wat er dan is veranderd en door wie? Dat is nog onbekend terrein merk ik.

Verschil tussen OneDrive en OneDrive

Verwarring, vragen en onjuiste informatie. Dat merk ik op de werkvloer als het gaat over OneDrive. En er zijn blijkbaar twee soorten OneDrives. En wat is dan het verschil? En hoe werkt het? En voortdurend wijzigt de werking er van. En hoe zit dat nu eigenlijk met het synchroniseren van bestanden met de OneDrive Cloud? Je kunt er heel veel over lezen. Maar het gekke is dat er blijkbaar eerst een algemeen verhaal nodig is voordat mensen de essentie van OneDrive te pakken krijgen. Uit die behoefte ontstond dit artikel. Op dit moment met up-todate informatie maar voor hoelang.

Hoe werken in een browser

Je surf op het internet via een browser. En het werken in internetsites wordt steeds populairder. Daarom is je keuze voor een browser belangrijk en het kunnen werken er in ook. We sommen de belangrijkste op en geven een aantal argumenten. Maar uiteindelijk kies je gewoon zelf.

Maak een actielijst in Excel

Heb je ook de ervaring dat notulen weinig of niet worden gelezen? En merk je dan ook dat acties uit voorgaande vergaderingen niet of te laat zijn opgevolgd? Dat komt omdat het lastig is om taken in het oog te houden als zij verstopt zitten in meerdere notulen. Mensen zijn gebaat bij een overzicht van hun todo`s. Een dergelijk overzicht kun je in tabelvorm onderin je notulen toevoeg maar efficiënter is het om dit te doen in een aparte Excellijst. Ik had er al eens eerder over in een artikel over de ‘BAL’, de actie-besluitenlijst. In dit artikel vertel ik hoe je een actielijst in Excel maakt. Een minicursus Excel, zeg maar, met als resultaat een werkbare actielijst voor alle deelnemers aan de vergadering.

Planner is een Office 365 speeltje

Het is er al een tijdje maar ik heb er even mee gewacht. Er zijn namelijk zoveel goede digitale tools om te plannen. Alleen al in de Microsoft stal werkt Outlook Taken subliem, heeft Microsoft Wunderlist opgekocht en daaruit is nu ToDo ontstaan. Maar verder hebben ze ook nog SharePoint takenlijsten. MS Project voor de diehards en ook OneNote heeft planningsmogelijkheden in huis. Daarenboven is Microsoft ook niet vies meer om andere spelers toe te laten en kun je moeiteloos Trello integreren in Outlook 2016. De vraag is nu of Planner zich staande gaat houden?

Omgaan met sjablonen

Ik kom het continu tegen op de werkvloer: een document wordt heropend, inhoud wordt verwijderd waar nodig en vervolgens wordt het onder een nieuwe naam weer opgeslagen. Geen probleem als dat ad-hoc gebeurt. Maar als het om notulen gaan of declaratieformulieren… dan is dit niet de handige manier. Een tweede issue is een eigentijdse: hoe kan ik makkelijk mijn sjablonen beheren als ik in SharePoint werk?

Delen is het nieuwe mailen

De positie van e-mail in de communicatie moeten we dringend herbekijken. De e-mail laat immers, na jaren trouwe dienst, zijn tekorten zien. In dit artikel ga ik enkel in op de e-mail als drager van documenten (bijlages). En in die functie is e-mail op sterven na dood.

Vergaderen in OneNote

Wellicht heb je het al, kost het dus niets en kun je na het lezen van dit artikel meteen papierloos vergaderen. En het leuke is: dit is geen sales-gesprekje. Ik heb het hier niet over een vergaderapp maar over OneNote. Dit programma staat haast zeker in het rijtje van je Office programma`s. Geef een tik op de toets met het Windows-vlaggetje, begin meteen te typen ‘OneNote’ en kijk of het in het rijtje staat. Ja? Lees dan verder hoe je dit fantastische Microsoft programma kunt gebruiken om digitaal te vergaderen.

PDF: De geheimen achter deze bekende

Iedereen kent het pdf`je. Het bestand dat nooit problemen oplevert met openen. De dataopslag die geen partij kiest voor Microsoft, Google of Apple. Geliefd om zijn eenvoud en het behoud van de opmaak en zonder problemen te openen op een mobieltje. Maar Adobe blijft PDF door ontwikkelen en ik vraag mij af of je alle geheimen van dit bestandstype al hebt ontdekt?

SharePoint Online

SharePoint is hét Microsoft platform bij uitstek om mensen digitaal bij elkaar te brengen en efficiënt online te laten samenwerken. Het is onderdeel van Office 365 en in die combinatie bevat het alles wat je nodig hebt voor een online werkplek.

Ik kan je helpen met SharePoint

Contact

Ik sta open voor uitdagingen, groot of klein!

06 - 271 614 05

E-mail: info@roelpeeters.nl (je kunt ook het contactformulier gebruiken)