Wijzing...

Vind inspiratie op mijn webblog

Actuele ontwikkelingen, nieuwe gadgets, slimme tips om het maximale te halen uit je Office, nieuwe trainingen: laat je inspireren én blijf op de hoogte via mijn blog.

Weblog van Roel Peeters

Projectmatig werken in Office 365 Outlook Groups

Als je het geluk hebt om met je organisatie in Office 365 te (gaan) werken, dan heb je vast de mogelijkheid om Outlook Groepen te maken. Dit is een waanzinnig makkelijke en heel efficiënte manier om alle communicatie en documentatie van een project op 1 plek te verzamelen. Outlook Group, Groep, Office 365 Groep, ... allemaal termen voor dezelfde functionaliteit waar iedere gebruiker van de Microsoft Cloud straks mee te maken krijgt.

Gedoe met vergaderingen in Outlook

Ik heb al een hoop hulpgeroep gehoord op het secretariaat. Met name daar waar vergaderingen verkeerd lopen, verdwijnen of conflicten geven. Het kan een pittige zoektocht zijn naar de oorzaak van deze vergaderconflicten. Maar vaak zie ik onwetendheid over het vergaderproces in Outlook. Dat kan zijn omdat een afdeling van Groupwise of Lotus overgezet is. Of simpelweg omdat het over complexe vergaderprocessen gaat. En dat laatste kun je niet leren op de secretaresseopleiding of in een Outlook boek. Ik help je alvast op weg.

Spelen met weergaven in word

De tekstverwerker van Microsoft is wat out of focus. We werken allemaal met Word en denken het wel te kennen. Maar met iedere nieuwe Officeversie wordt ook Word aangepakt en de meeste veranderingen blijven onbekend en dus onbemind. Ik wil het “spelen met weergaven” eruit lichten. Immers, dit is zowel voor basis als gevorderd gebruiker van dagelijks nut.

De leesweergave deze weergave was er altijd al maar was van weinig nut. Sinds het lezen van documenten steeds meer op mobile devices gebeurt moest Microsoft ervoor zorgen dat documenten niet standaard met alle bewerkingsknopjes worden getoond

Help, ik word contentbeheerder

Waarom we eigenlijk efficiënter moeten werken? Waarom het allemaal sneller moet? In mijn trainingen lach ik deze vraag weleens weg met de laconieke opmerking dat we dan meer koffie met elkaar kunnen drinken en onze weekenduitspattingen wat uitgebreider kunnen vertellen. Sinds enige tijd heb ik één stevig argument gevonden: er komen ICT-taken bij! Wie in een organisatie werkt waar SharePoint zijn intrede heeft gedaan die heeft het al gemerkt of moet nog wakker worden.

Een SharePoint-omgeving biedt een schat aan kansen en mogelijkheden voor het secretariaat om de touwtjes van het proces en de communicatie stevig in handen te nemen. In dit artikel zoom ik in op het stukje informatievoorziening via het Intranet of Extranet, gebouwd in Sharepoint.

Vinkjes en verborgen knopjes in Microsoft Office

De programma`s in de Microsoft Office suite hebben één ding tegen: ze zijn zo uitgebreid dat de gebruiksvriendelijkheid vaak te wensen over laat. In mijn trainingen merk ik blije reacties als ik de deelnemers hier en daar een vinkje laat wijzigen of een piepklein knopje laat indrukken. Daarom hier een lijstje. Als je ze allemaal al kent ben je zeer Microsoft-kundig!

Het leesvenster in Outlook is aan te raden maar dan moet je wel even instellen dat een e-mail niet als gelezen wordt beschouwd als je deze in het leesvenster ziet

SWAY: Microsofts antwoord op PREZI

Het presentatieprogramma PREZI heeft de tekorten van PowerPoint en Keynote (Apple) aangevuld. Maar Microsoft heeft nu ook ingezien dat gebruikers iets eenvoudigers én blitser willen dan de strakke PowerPoints en heeft zelf een alternatief op de markt gebracht: Sway. Het is eenvoudig in gebruik en dat alleen al is voor Microsoft vrij uniek. Verder is het gratis. Nu worden we helemaal benieuwd. Laten we eens kijken wat het kan en hoe het werkt.

Sway is een app die in de Microsoft Cloud zit. Dat betekent dat je er een Microsoft Account voor nodig hebt.

Publiceren op SharePoint

Als je organisatie in SharePoint werkt is de kans groot dat ook het intranet en zelfs de website (extranet) in SharePoint worden gebouwd. In dat geval komt er wellicht een nieuwe taak bij voor jou: publiceren van informatie op het intranet in Sharepoint. In een vorig artikel beschreef ik het waarom en de kansen die hierin liggen.

Onderstaand geef ik de belangrijkste vaardigheden weg. Wie “in de overgang” zit naar Sharepoint heeft met dit artikel alvast een bespreekdocument en ook de inhoud voor een trainingsvraag; wie al stevig aan het publiceren is kan misschien wat gaten in de kennis vullen.

Informatiemanagement in SharePoint

SharePoint Online is booming. Het neemt de oude netwerkschijven met de mappen over en faciliteert het samenwerken. We zien het snel opkomen bij zowel kleine ondernemingen als bij grote organisaties; bij profit, non-profit en overheden. Dat heeft een reden: we willen plaats- en tijdonafhankelijk samenwerken en daarom onze data in The Cloud zetten. Wij hebben er al vaak aandacht aan besteed en je kunt er veel over lezen.

In dit artikel geef ik je adviezen om ervoor te zorgen dat Sharepoint doet wat het zegt: “Informatie makkelijk opslaan, bewerken, vinden”. Hoe je ervoor kunt zorgen dat Sharepoint geen “Draak” wordt in de organisatie. Dat vertel ik op basis van fouten en misverstanden die ik tegen kom.

Het belang van een Microsoftaccount

Heb je een Hotmail-account? Dan heb je dus een Microsoftaccount. Daar kun je véél meer mee dan alleen mailen! Ben je een Google fanaat of Apple-fan? Lees dan vooral ook verder want het is verstandig om er ook nog een Microsoftaccount bij te nemen. Het heeft al lang niet alleen meer met mailen te maken. Ik leid je graag binnen in de wereld van het GRATIS Microsoftaccount.

Skype voor bedrijven

Toch wel gek hoor. Ik kom bij organisaties waar Office 365 draait en niemand met Skype Voor Bedrijven werkt. Ik zie bedrijven waar Skype enkel voor chat en videobellen wordt gebruikt omdat de geweldige mogelijkheden van online vergaderen niet bekend zijn. Het zit vaak al “onder de knop” maar “onbekend is onbemind”. Tijd om Skype in de spotlights te zetten.

Skype begon in 2003 en werd in 2011 gekocht door Microsoft. Zij hadden toen al Lync als online vergadertool. Microsoft wilde het beste van beiden combineren. Vandaag, anno 2016 is de gebruiker wel even de draad kwijt.

SharePoint Online

SharePoint is hét Microsoft platform bij uitstek om mensen digitaal bij elkaar te brengen en efficiënt online te laten samenwerken. Het is onderdeel van Office 365 en in die combinatie bevat het alles wat je nodig hebt voor een online werkplek.

Ik kan je helpen met SharePoint

Contact

Ik sta open voor uitdagingen, groot of klein!

06 - 271 614 05

E-mail: info@roelpeeters.nl (je kunt ook het contactformulier gebruiken)