Wijzing...

Vind inspiratie op mijn webblog

Actuele ontwikkelingen, nieuwe gadgets, slimme tips om het maximale te halen uit je Office, nieuwe trainingen: laat je inspireren én blijf op de hoogte via mijn blog.

Weblog van Roel Peeters

Outlook slikt meer dan alleen e-mails

Er zijn te veel communicatiekanalen. Een normaal mens kan al die digitale input niet meer doeltreffend verwerken. Het slechte nieuws is: “het wordt alleen maar meer”. Het goede nieuws is: “Digitale communicatie kan digitaal verwerkt worden”. In dit artikel bestrijd ik deze overload met een programma dat steeds meer kan: Microsoft Outlook.

Ik ga in dit artikel uit van versie 2010 en 2013. Oudere versies van Outlook kunnen niet alles wat hieronder wordt aangegeven. Je kunt het hieronder lezen, maar ook downloaden als pdf-bestand.

Lync in het communicatieproces

“The missing link” tussen bellen en mailen

Lync is een communicatietool die volledig aansluit op alle Microsoft Office applicaties die we gebruiken. Je kunt het vergelijken met Skype. Lync kan gebruikt worden om te chatten en bellen, met meerdere mensen tegelijk. Ook kijkt Lync naar je beschikbaarheid op basis van de Outlook-agenda.

Van Groupwise naar Outlook

Belangrijke info voor de eindgebruiker

Groupwise was een favoriet E-mail- en Agendaprogramma van grote bedrijven en de overheid. Toen Outlook in versie 2003 nog in de kinderschoenen stond spande GroupWise de kroon. Ik spreek in de verleden tijd want ik ben betrokken geweest bij grote migraties van Groupwise naar Outlook. En dat gaat nog wel even door. Tijdens de gebruikerstrainingen waarin ik de verschillen uitleg ben ik tegen heel wat problemen aangelopen. Met name op het secretariaat moeten de processen van e-mail en agenda totaal anders gaan lopen na een migratie van GroupWise naar Outlook. De praktijk leerde mij dat secretariaten die hierin niet werden getraind compleet de mist ingingen. Agenda`s raakten corrupt, afspraken verdwenen en de controle was helemaal weg.

Een gids in het doolhof van Office-licenties

Office-licenties en overzicht; het zijn welhaast onverenigbare begrippen. Er verandert veel, de ontwikkelingen gaan snel en Microsoft-producten raken steeds meer verweven met elkaar. Office 365 lijkt een nieuw toverwoord te zijn, om nog maar te zwijgen over 'de cloud'. Welke licenties heb je waarvoor nodig? En hoeveel? Mag je licenties delen met kantoor- of huisgenoten? En hoe zit het met...

Hoog tijd voor een beetje overzicht. Download mijn handige gids en laat je door het doolhof van Office-licenties leiden.

iPad en Outlook hebben ruzie

Help, gewijzigde afspraken verdwijnen van de Ipad van de manager!

Je had de vergadering in Den Haag verplaatst naar Utrecht maar je manager ziet op zijn Ipad geen wijzigingen. Dat wil je niet, natuurlijk! De iPad staat standaard in push-mode. Hierdoor synchroniseert deze niet altijd alle afspraken. En dat is niet te vertrouwen.

Secretaresses zijn de krenten in de pap

Als Microsoft specialist heb ik al honderden mensen getraind in het gebruik van Office-programma's. Eén doelgroep is daarbij boven komen drijven: de secretaresses. Hoe dat komt? Het is de enige groep uit de administratieve dienstverlening die:

  • belang heeft bij kennis van alle office-pakketten
  • controle dient te houden over bestandsarchief, targets en afspraken
  • erg leergierig is

OneNote, het paradepaardje van Microsoft

Digitale informatie komt van alle kanten en op onverwachte momenten. Je moet het dus ook op iedere plaats kunnen verzamelen. Met OneNote op je pc, Windowstablet en/of -smartphone lukt dit. Daarbij is OneNote sinds de versie 2010 eindelijk volwassen geworden. Het heeft zich genesteld in alle Microsoft programma`s én ook in Internet Explorer. Het zit gewoon in de standaardversie van Microsoft Office. Op de huidige windows smartphones staat het programma standaard in het startscherm.

Slim en razendsnel zoeken naar programma`s en documenten

Ik maak steeds minder mapjes. Een simpele boomstructuur in ‘mijn documenten’ en een drietal mapjes in Outlook. Windows 7 en Office 2010 hebben van ‘zoeken’ topsport gemaakt en daarvoor de nodige krachtpatsers ingebouwd. Het gaat er om je bestandsnamen en onderwerp regels slim te formuleren en eventueel wat labels (tags) toe te voegen aan je bestanden. Vervolgens doet Windows Desktop Search het werk. XP-gebruikers dienen de plug-in te downloaden, Vista en WIN7-gebruikers hebben hem al onder de windowsknop zitten. ALLES (programma`s, documenten, e-mails, muziek,…) wordt bliksemsnel doorzocht. Zelfs de muis hoeft niet meteen aan de slag.

Download hier het artikel

Allerlei formulieren en lijstjes in Microsoft Office

Overzichtslijstjes, takenlijstjes, presentielijstjes, enquêtes, intakeformulieren, planningssheets,…. Allemaal bekende en vaak terugkerende speeltjes van de secretaresse. Meestal ziet het er prima uit als het de printer uitrolt. Maar is er wel gekozen voor het beste programma om dit te maken? En zijn ze wel slim en effectief gemaakt? Had het handiger of sneller gekund? Vast wel. Daarom enkele tips voor het Officepakket 2007/2010. Ze kunnen je kantoorwerkzaamheden in één klap een stuk aangenamer maken.

 Download hier het artikel

SharePoint Online

SharePoint is hét Microsoft platform bij uitstek om mensen digitaal bij elkaar te brengen en efficiënt online te laten samenwerken. Het is onderdeel van Office 365 en in die combinatie bevat het alles wat je nodig hebt voor een online werkplek.

Ik kan je helpen met SharePoint

Contact

Ik sta open voor uitdagingen, groot of klein!

06 - 271 614 05

E-mail: info@roelpeeters.nl (je kunt ook het contactformulier gebruiken)