Twee drijfveren helpen mij om zoveel mogelijk mensen de basis van digitale vaardigheden bij te brengen:
- De technologie gaat te hard voor de meeste mensen. Hierdoor is de drempel te groot om in te stappen in vernieuwde technologie of een upgrade van een digitale tool. Alleen al de gedachte dat er wéér iets nieuws zit aan te komen is voor velen een bron van stress en frustratie. Hier wordt heel weinig hulp geboden
- Een grote groep mensen durft de eigen onkunde en het gebrek aan digitale kennis niet toegeven in het eigen werkveld of aan de leidinggevende. Hierdoor wordt de digitale kloof steeds groter. Terwijl dezelfde medewerker inhoudelijk buitengewoon goed en ervaren kan zijn. Ik vind het persoonlijk heel erg verdrietig dat deze groep mensen om deze reden de boot missen, de burn-out in gaan, ander werk moeten zoeken of vervroegd op pensioen gaan.
En ik wil ook graag de mythe doorprikken dat het hier enkel om 50+ medewerkers gaat. Ik kom jonge medewerkers tegen, academisch opgeleid, die niet in staat zijn een Word-document te voorzien van een inhoudsopgave, een professionele PowerPointpresentatie te maken, een Excel-kolom te filteren of een agenda te delen. Allemaal basisvaardigheden.
We hebben een menu-kaart
We bieden een menu-kaart aan aan organisaties waaruit je één hapje kiest of het volledige menu. En daarbij maakt het niet uit of we één medewerker trainen of een groepje tot 6 personen.
Algemene digitale vaardigheden
- De browser: Wat is het? Wat zijn de verschillen? Wat is handig om te zoeken? Wat is handig om te bewaren?
- De PC: Hoe werkt de zoekfunctie? Beheren van de taakbalk. Verbinding maken met bluetooth en met wifi. Het geluid aanpassen. je achtergrond personaliseren
- De Windows Verkenner: Zoeken en organiseren.
Basisvaardigheden in Word
- Starten, opslaan en vinden van een bestand
- Eenvoudige opmaak
- Gebruik maken van kopstijlen, enter en Tab
- Delen van een bestand
Basisvaardigheden in Excel
- Starten, opslaan en vinden van een bestand
- Eenvoudige lijstje
- Basisberekeningen
Basisvaardigheden Outlook mail en agenda
- Opstellen van een e-mail
- automatische handtekening
- Archiveren van e-mail
- Zoeken van e-mail
- Een afspraak maken
- Antwoorden op een vergaderverzoek
- Zoeken in de agenda
- Een Teamslink toevoegen aan een vergaderverzoek
- een Teamsmeeting starten vanuit de agenda
Basisvaardigheden Teams vergaderingen
- Openen van een Teamsmeeting
- Spelen met camera en microfoon
- Spelen met de achtergrond
- Chatten
Kennismaken met Copilot
AI, oftewel ‘kunstmatige intelligentie’, is technologie die computers slim maakt. Het stelt ze in staat om taken uit te voeren die normaal gesproken menselijke intelligentie vereisen, zoals het herkennen van stemmen, begrijpen van tekst, of nemen van beslissingen. AI leert van gegevens en ervaringen, waardoor het steeds beter wordt.
We richten ons specifiek op Copilot in de browser, een boeiende toepassing van Generatieve AI die je kan helpen met allerlei taken tijdens het surfen op internet. Het kan je zoekopdrachten verbeteren, automatisch vertalingen aanbieden, en zelfs de inhoud van webpagina’s samenvatten. AI maakt het ‘browsen’ slimmer, efficiënter, en ook zeker leuker!
Indien er een Copilot licentie is aangekocht voor de medewerker, werken we ook in de beveiligde browserversie, en in Word en Outlook.
Basisvaardigheden mobiel werken
We hebben hele goede ervaringen met deze training bij mensen die in de buitendienst werken. Omdat zij bijna uitsluitend op tablet en telefoon werken maken we hier een training op maat voor. Het hangt af van de werkzaamheden die zij moeten verrichten. Wat standaard aanwezig is:
- Apps: installeren, ordenen, verplaatsen, zoeken en verwijderen
- Instellingen: geluid, achtergrond, display, ….
- Wifi en bluetooth instellingen
- Control center
- Camera
- Google maps
- Agenda
- Contactpersonen
- Teams
We hebben een werkvorm
- Ieder menu wordt ‘gesoupeerd’ in een dagdeel.
- Een ervaren trainer met onderwijservaring traint op de locatie van de organisatie aan een groep van max. 6 personen.
- We gaan er van uit dat er een vergaderruimte is met scherm, wifi en eigen laptops of mobiele devices.
- Vanuit ervaring en aandacht voor de werkbelasting hebben we de voorkeur om ochtendsessies te maken van 9u tot 13u waarin we tweemaal pauzeren. Het tempo is laag en er wordt individuele hulp geboden waar nodig.
- Deelnemers zijn de hele tijd aan het werk, parallel aan de demo-omgeving op het scherm van de trainer.
- Indien er meerdere menu`s van de kaart worden besteld, dan geven we de voorkeur aan een wekelijks of tweewekelijks ritme.
individuele training?
Dat kan ook. Dat wordt dan een 1op1 sessie, bij de organisatie, helemaal op maat van de deelnemer. Deze training is in verhouding veel duurder.