Er zijn tal van programma`s waarmee je een vragenlijstje of enquête kunt maken. SurveyMonkey en Survio.com schieten mij als eerste te binnen. Daarnaast wordt de gratis Google Forms ook vaak gebruikt. Via een privé Microsoft account of een zakelijk Microsoft365-abonnement kun je een formulier maken via de app ‘Forms’ (1) of via OneDrive/nieuw (2).
Privé Microsoft account |
Zakelijk Microsoft365 account |
![]() |
![]() |
De naam is afgeleid van ‘formulieren’. Je kunt razendsnel zo`n formulier maken, het is heel erg intuïtief, je kunt het naar iedereen verzenden (de ontvanger heeft geen account nodig) en je kunt de resultaten real-time bekijken en exporteren naar Excel. Met een maximum van 5 miljoen antwoorden per formulier kun je hier een stevig onderzoek mee opzetten.
Nederlandstalige instructie vind je ook bij Microsoft.
Wil je weten hoe je met Forms peilingen kunt maken ('polls') in een Teams-meeting? Lees dan dit artikel.
Hier een voorbeeld waarin de wens naar een teamuitje en de voorkeur voor een dag wordt geïnventariseerd:
Vanuit het dashboard van Forms kun je
Je kiest of je een formulier of een toets wilt maken
en je kunt meteen van start. Je vult de titel in, wat uitleg over de achtergrond van de vragenlijst en start de eerste vraag. Daarbij moet je aangeven welk soort vraag je wilt maken.
Bij iedere vraag dien je ook aan te geven of deze verplicht te beantwoorden is of niet. Bij een verplichting loopt de vragenlijst niet door als je niet antwoordt.
Vaak is een anonieme vragenlijst handig. Dat is het sowieso want er worden geen e-mailadressen bijgehouden. Geef dat wel aan bij de extra informatie aan het begin.
Als je toch een gepersonaliseerde vragenlijst wilt maken:
Klik op een vraag en gebruik de knoppen die vervolgens verschijnen. Verplaatsen doe je in stapjes met de pijtjes in het menu.
Deze functie is een professioneel extraatje aan Forms. Als je helemaal klaar bent met je vragenlijst kun je via de drie puntjes bovenin rechts ‘vertakkingen’ activeren. Je ziet dan de hele vragenlijst. Vervolgens bepaal je vanuit welk antwoord er rechtstreeks naar een volgende vraag moet geschakeld worden. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat bij een antwoord ‘ja’ gewoon de volgende vraag verschijnt maar bij een antwoord ‘nee’ meteen naar vraag 5 wordt doorgeschakeld.
Als je deze functie gebruikt, test dan het formulier uitgebreid, want je maakt er snel route-fouten mee.
Het is mogelijk om aan iedere vraag een plaatje of een videofilmpje toe te voegen. Media maakt het invullen van een vragenlijstje meteen een stuk aantrekkelijker of je gebruikt het om context toe te voegen aan de vraag. Vanuit OneDrive kun je de media rechtstreeks invoegen, vanop je lokale schijf kun je het uploaden of je zoekt het binnen dit systeem via de Microsoft zoekmachine Bing. De zoekresultaten worden dan binnen Forms getoond en je kunt kiezen voor rechtenvrij of niet. Op interne formulieren geldt geen auteursrecht, dus in dat geval zijn er geen beperkingen.
Je kunt kiezen uit een reeks thema`s die vervolgens op de achtergrond staan van de vragenlijst. Er is een mogelijkheid om je thema zelf te uploaden. Dat zou bijvoorbeeld het bedrijfslogo kunnen zijn. Ook de kleur kun je desgewenst aanpassen aan de organisatiekleuren.
Omdat je Online werkt wordt het formulier continu opgeslagen. Gegevensverlies is hierdoor niet mogelijk. En omdat je graag wilt weten hoe het er voor de ontvanger uit komt te zien is er een knop gemaakt die een voorbeeldweergave toont van je vragenlijst.
Met de knop ‘delen’ maak je een hyperlink naar de enquête (1). Die kun je vervolgens kopiëren, omzetten in een QR-code, embedden op een website of meteen mailen.
Office 365 is een portaal om samen te werken. Mooi dat dit principe ook hierin is meegenomen. Je kunt de vragenlijst namelijk als sjabloon (2) aan een collega geven zodat die een gelijkaardige vragenlijst kan maken. Dat scheelt veel werk. Het sjabloon wordt via de knop ‘delen’ gecreëerd middels een hyperlink. Erg handig vind ik de wijze waarop je collega`s kunt laten meekijken én aanpassingen kunt laten maken aan je vragenlijst, nog voor deze wordt verzonden. Ook dit gebeurt via de knop ‘delen’ middels een speciale koppeling (3).
De info is geborgd volgens de veiligheidsinstellingen van de organisatie. Daarnaast is de eigenaar verantwoordelijk voor de bewaartermijn van de gegevens, conform de wet op de persoonsgegevens.
Binnen je organisatie wordt het mailadres van je collega altijd meegenomen in de resultatenlijst. De invuller krijgt hier een duidelijke melding over.
Buiten de organisatie worden persoonsgegevens en mailadressen niet automatisch meegenomen. De koppeling naar het formulier is immers openbaar.
Wil je toch deze gegevens verkrijgen? Vraag deze dan op aan het begin of het einde van de vragenreeks. Als het onderdeel is van de vragenlijst is het voor de invuller ook duidelijk dat deze zichtbaar zijn. Vermeldt er wél bij dat persoonsgegevens niet voor andere doeleinden worden gebruikt (desnoods verwijderd). Deze aantekening kun je toevoegen in het extra info-veld dat bij iedere vraag beschikbaar is.
Het ziet er allemaal heel professioneel uit en ook op een klein scherm kun je alle velden makkelijk invullen.
Mensen haken snel af bij het invullen van (of zelfs beginnen aan) een enquête.
De tip is om deze eerst door enkele collega`s te laten invullen (ter review en feedback) waardoor het systeem meteen bijhoudt hoe lang zij eraan hebben gewerkt en hiervan een gemiddelde tijd weergeeft. Je vindt deze gemiddelde invultijd via het tabblad ‘Antwoorden’. Deze tijd kun je communiceren in de uitnodigingstekst.
Alle formulieren worden opgeslagen in de Microsoft 365-omgeving van de organisatie (of je eigen OneDrive in geval je gebruik maakt van een privé Microsoft account).
Er zijn 3 mogelijkheden:
Werkwijze:
Ga naar de lijst met formulieren en open het formulier niet. Klik op de 3 puntjes in de hoek van de formulier-tegel. Kies daar voor verplaatsen en klik de groep aan waar je het formulier kunt toevoegen.
Business-case:
je hebt een mooi formulier gemaakt in je eigen OneDrive en wilt het veilig stellen in een sharepointgroep. Of je wilt dat alle leden van een team er aan kunnen sleutelen.
Ga naar het formulier en klik op het tabblad antwoorden
3 methoden:
Ieder Forms-formulier kun je op een SharePoint-pagina zetten (of de homepage van je site). Dat doe je via een webonderdeel:
Als je een QR-code genereert van je evaluatieformulier kun je deze plakken in de laatste slide van je presentatie. Nodig de deelnemers vervolgens uit om naar voren te komen met een smartphone en de code te scannen. Zij kunnen dan meteen de evaluatie invullen (ook lekker even bewegen) en je krijgt hierdoor realtime feedback.
Deze toepassing is bedoeld als je een PowerPoint presentatie deelt in een Teamsmeeting via Powerpoint Live. Enkel in dat geval is je presentatie interactief en kunnen deelnemers het getoonde formulier invullen op het scherm.
Heb je een Microsoft365-abonnement dan heeft je PowerPoint desktopapplicatie een knop ‘Forms’ in de menubalk. Maak van hieruit een nieuw formulier of voer een bestaand formulier in. Dat laatste kun je eventueel ook van hieruit meteen aanpassen.
Wil je ook de resultaten tonen?