Van WORD wordt verwacht dat ‘je het wel weet’. Wat ik inmiddels weet is dat iedere deelnemer aan een training Word al na een half uurtje de reactie heeft : had ik dit maar tien jaar eerder geweten. De Word-kennis is in het algemeen erbarmelijk laag, ook bij administratief personeel en zelfs bij secretaresses. Doe jezelf een lol en boek een dagdeel Word.
Word om te notuleren
Notuleren in Word? Naar mijn mening is dat enkel nog interessant in dy-hard vergaderculturen van besturen, aandeelhouders, managers en directies. Maar ook dan is IBABS een héél goed alternatief. En voor alle project- en teamvergaderingen zijn SharePoint, Teams, OneNote en Planner veel efficiëntere tools dan Word.
Samenwerken in Word
Ja, je kunt ook samenwerken in Excel, in PowerPoint en OneNote. Toch zet ik Word speciaal in de aandacht omdat Word-documenten in de samenwerking het meeste voorkomen. Als je goed weet samen te werken in Word kun je minstens de helft van de tijd in tekstverwering besparen. Er zijn meerdere mogelijkheden om samen te werken in een bestand: van geen controle tot veel controle. het hangt af van je eigen voorkeur, van het proces waarin het bestand zich bevindt, van het resultaat dat moet worden opgeleverd en van de wijze waarop je samen wilt werken.
Een workshop “Samenwerken in Word” gaat over functionaliteiten (mailen versus delen, opmerkingen, notificaties, wijzigingen bijhouden, versiebeheer) maar biedt ook kansen om het gesprek te voeren over samenwerken in het algemeen.